Friday, April 16, 2010

بحب أعمل كده

بقلم يوسف معاطي
بحب اعمل كده


تقرير عجيب قرأته فى مجلة النيوزويك يقول إن معدل الخيانة الزوجية لدي النساء يقترب من معدل الرجال ... وقد كانت نسبة الرجالة الخاينين أكثر بكثير جدا من النساء برغم ان هؤلاء الرجال يمارسون الخيانة دي مع نساء برضة !! ولكن أن يترك زوج زوجته لامرأة اخري كان ذلك اكثر شيوعا بكثير من ان تترك زوجة زوجها لرجل آخر.
فالرجل يظل في الخدمة فترة طويلة من حياته ولاتزال الاكتشافات العلمية تعمل لصالح الرجل وتمد فى تاريخ صلاحيته الى ان استطاع دكاترة التجميل الشد والذي منه أن يرجحوا كفة المرأة ليشتعل الصراع وتحلو الليلة أكثر ... وتقول (( ميشيل ديفيز )) وهي مستشارة فى المسائل اللى زي دي أنها حينما بدأت عملها في بداية الثمانينات كانت نسبة الخيانة النسائية 10% وهي تعتقد ان هذه النسبة تناهز الخمسين بالمئة الآن !!
يعني لوركبت الباص فى أمريكا وكان فيه عشرين واحدة وحصلت أى ملاغية مع أى منهن فتأكد ان احتمال 50% ان تكون انت ... الرجل الثاني ...
وتقول تانت ميشيل ... لقد بدأت النساء فجأة بالسماح لانفسهن بتخطي الحدود مثلما يفعل الرجال .. واهتمامي بالتقرير لا يرجع اطلاقا لما يدور فى اذهانكم الآن .. من انني لاسمح الله باشاور عقلى ... واللهي ابدا .... لاحظوا ان اعدام زوجتنا تقرأ مقالاتي بعناية وتحولها الى تقارير عما يدور فى عقلى الباطن تتحول بقدرة قادر الى خناقات مالهاش اى لازمة تنتهي برزعة الباب اياها .. وخروجي غاضبا قال ؟! وفى البرد ده ماينفعش طبعا .. امبارح نسيت آخد الكوفية !!
واسباب الخيانة الزوجية كما تقول الست ميشيل ترجع الى ان مناخ بيت الزوجة الامريكية صار باردا بينما مناخ بيت العشيقة يكون غالبا مثل مناخ دارفور أو قندهار أو بغداد زوهو يفضله الرجل الأمريكي الذي يعمل ليل نهار ويكد ويكدح خلف لقمة العيش من صباحية ربنا ويعود آخر اليوم بيته مش قادر يصلب طوله .. فلا حلة مية سخنه وشوية ملح تدعك له فيها زوجته قدميه .. ولا شبشب تضع له زوجته تحت رجليه ولا فوطة تتبعه حتي يصل إلى الحمام ... فكل هذه الأعمال اللطيفة التي تبسط الزوج الأمريكي ربما تحدث مثلا انما مع رجل آخر.
فقدر الرجل الأمريكي أن يعود لبيته مرهقا ليبدأ فى مساعدة زوجه فى الاعمال المنزلية لأنها هي أيضا تكد وتكدح طول اليوم فى عملها ... فماذا يفعل رجل كادح مع امرأة كادحة بعد يوم عمل شاق وبناء علي ذلك فالعمل المتواصل هو السبب المباشر في الخيانة الزوجية .. يبأه نحمد ربنا ونبوس ايدينا وش وضهر ادينا قاعدين لا شغلة ولا مشغلع والبطالة اللى بتشكو منها دي بكرة تقولوا يا يوم من أيام البطالة ... سبب آخر من اسباب الخيانة الزوجية اكدت عليه طنط ميشيل .. هو انتشار شبكة الانترنت حيث اربعه ملايين موقع اباحي تعج بمواقع متخصصة لاشخاص يريدون خيانة زوجاتهم أو ازواجهم .. مش عاوز أقول اسماء مواقع عشان محدش يشاور عقله ... يعني مستر جورج كان لسه دابب خناقة مع مسز جورج .. راح رازع الباب وخارج .. بتحصل واللهي ده انا لسه رازع الباب اول امبارح .. ولكن مستر جورج لم ينس أن يأخذ معه اللاب توب وراح داخل ع الموقع فوجد كل ما يشتهيه الزوج لنفسه , تلك اللحظة هذه مسز فلان تقول إنها صاحية ليلة السبت وجوزها سهران فى الشغل ومش ح ييجي الا ثاني يوم ... وماكدبش مستر جورج خبر ... مفيش وقت للتشاتينج يا اخواتنا .. وصفت له نفسها ووصف لها حاله .. راحت واصفا له الشثة شوف سالكة ازاى !!
وقد صدم زوج آخر كما يقول التقرير اسمه جون لاساج وهو مواطن امريكي عاد الى منزله يوم ليجد زوجته قد اختفت وقلب عليها الدنيا ولما يأس من اين يجدها .... دخل على الزفت (( النت )) ليكتشف ان المدام قد انشأت غرفة دردشة يجخلها الرجال ويرسموا عليها والبيه فى الشغل ... وكلمة فى حدوته الولية طفشت من البيت ... ويبدوا على ما اعتقد ان مرات جورج لاسج دي هي اللى راح لها مستر جورج لما كان زعلان مع مراته ... ماهي الدنيا صغيرة وامريكا دي كلها قد ايه يعني؟!
واحنا نحمد ربنا ان استخدام النت عندنا لم يصل الى هذه الدرجة وأى واحدة - بعد المقالة دي - ح تظبط جوزها قاعد ع الكمبيوتر ح تطين عيشته ... ولهذا يجب ان نتعلم من التجربة الأمريكية وتقرير طنط ميشيل .. أعزائي .... أبوس ايديكوا حتي تظل البيوت عمرانة ولا تخرب قاطعوا النت