Tuesday, June 19, 2007

افرح .. ارقص .. غني

افرح .. ارقص .. غني


باختصار نحن فاشلون في التعبير عن السعادة بينما احقاقا للحق نحن جميعا عباقرة في التعبير عن الكآبة والحزن والمشاكل ولذلك فحياتنا وحوارنا اليومي ماهو الا شكوى من الاضطهاد او بكاء على الاطلال او ازمة مالانستطيع الخلاص منها .
فالراحة احساس نعيشه فقط ولانعبر عنه بل اننا نخشى التعبير عنه مخافة الحسد بينما الالم ياعيني عليه ..يكسبنا مقدرة فذه على البوح ..
مالك ياسيدي ..يتنهد في اسى ويقول ..انا خلاص زهقت من العيشة واللي عايشينها ..انا ماكانليش الجوازة دي ..مراتي دي تموت وتنكد عليا ..مزاج عندها ..عندك امبارح ..عارف عاملالي ايه ..اساله ايه ..يقول في غيظ :قلقاس ..اهو انت صاحبي مش مراتي وعارف رأيي في القلقاس ..انا شفته على الترابيزة اتجننت رحت واخد الطبق ومطوحه من البلكونة ..يقع على مين اساله على مين ..يرد على دماغ صاحب البيت ..وانت عارف صاحب البيت راجل كشر وبيتلكك ورأسه وألف سيف يوديني القسم ..أسأله مين .يرد :المقدم عبد النبي وانت عارف ان كان فيه كلاش بيني وبينه ..وماصدق جات له لحد عنده ..وراح عامل محضر مضطبوط ..بغل ..وظل صاحبنا هكذا يشكو من الدنيا كلها ويحمل زوجته المسئولية الكاملة عن الكآبة التي يعيشها ونسى صاحبنا انه في فترات العسل والوئام والود مع زوجته صانعة القلقاس ..لم يذكرها امامنا اساسا فحينما كانت تعمل له الفاصوليا التي يحبها وتودعه بقبلة عند الباب لينزل من بيته وهوفي قمة السعادة لم يغلط يوما ويقول لنا انا مبسوط قوي انا سعيد مع مراتي وحينما كان يأتي وهو صاحب البيت الكشر الى القهوة ويلعبان الدومينو معا وهما يقهقهان لم يكن يعبر عن فرحته به كجار وصاحب بيت مثالي ..واللمقدم عبد النبي في ايام الصفاء والحب ..كانت قعدة صاحبنا المفضلة عنده في القسم ولكننا لانستطيع ان نقبض على السعادة ونمسكها بايدينا كما نفعل مع الكآبة فانت حينما تنزل الى البانيو مستسلما لحمام دافئ جميل في استرخاء خرافي رائع لاتتكلم ..تتكلم فقط اذا المية انقطعت او البلاعة انسدت ..هنا تصرخ وتشكو ..وصوتك يجيب آخر الدنيا ..
يجلس في وهن ويبدأ القعدة بجمله كلاسيكية مش عارف يااخي الصداع ماسكني ح يموتني ..وقبل ان اعرض خدماتي يسبقني ويقول لي واضعا كفه في وجهي اخذت اخذت كل حاجه مش عاوز يحل عني ..لأ وايه الحته دي ..يمسك بجنبه ..ثم يمسك يدي ويضعها على جنبه ..ايوااه ..هنا نغزة مش عاوزة تسيبني ..ثم يسد علىّ كل الطرق ..شربت نعناع ..وجنزبيل ..ماخليتش ..اذا هو يعرض علىّ مشكله مستحيلة الحل ..لماذا يعرضها اساسا ..هل مثلا لانه يريدني ان اشاركه احساسه بالالم ..ماشي ..ولكنه لماذا يعرض عليا هذه الشركة حينما كانت صحته زي البمب ..؟لماذا لم يمسك يدي ويضعها على قلبه الا زي الحديد ويقولي ..قلبي زي الفل سامع ،ثم يضعها على معدته ويقول في سعادة شايف معدة تهضم الزلط ..انا ميه ميه .لااحد يفعل ذلك بالطبع ..لان الاخوة السعداء يغلقون سعادتهم على انفسهم حتى لايتعرضوا للوم الاخوة المكتئبين ..ايه ياسيدي يعني رايق ومفرفش ولا على بالك ..شكلك صغرت عشرين سنه ..شوف مزقطط ازاي ؟وشه ح يفلق من الانبساط هنا يدافع السعيد عن نفسه بسرعه قائلا ..داه من بره بس والله الواحد جواه بلاوي بس مابيحبش يتكلم ..انت عارف انا عليّ شيكات بكام ..بلاش امبارح باقيس السكر طلع تلتمية وحاجه ..ده انا في دوخة ..هكذا انتصرت الكآبة على السعادة التي حاولت في لحظة طيش ان تعبر عن نفسها قالها توفيق الحكيم نفسه ..لو كانت قصتي سعيدة لما كتبتها .
ان الذكريات الحزينة هي الاولى بالتسجيل وعليه فاننا نفسد لحظات السعادة نفسها باجترار اللحظات الاليمة وقف في غرفة العمليات ليتلقى مولودته الاولى ..بنت زي القمر ..زغاريد ..وفرحة اخذها في حضنه و..بكى ..ليه ياكئيب ..بتعيط ليه دلوقتي ..يرد اصلي افتكرت امي ..كان نفسها تشوف خلفي .. :confused:
واخر ذهب ليرى نتيجة آخر العام ..ناجح ..جيد جدا ..فينهار في البكاء ..مالك ياغم؟ افتكرت تعبي طول السنه وكدت اجن ..
متى نفرح اذا ..؟! وكيف تعبر عن سعادتنا صدقوني انها مشكلة ، الكلاب حلت المشكله فهي حينما تسعد تهز ذيلها والحمير ايضا حلتها ..ترفس رفسه طفولية بريئه ثم تنهق في سرور وتمزغ نفسها في الارض نريد ان نجد صيغه ادميه للتعبير عن الفرحه ..قال لي صديقي في سعادة ..انت معك حق ملعون ابو النكد ياراجل ..اي ..ورفسني حته رفسه !!!
اعزائي ..في بداية القرن الماضي كانت مشكلة العلماء هي الوصول الى السعادة ووصلوا اعتقد ان مهمتنا نحن هي كيفية التعبير عنها ..نفسي ابص من البلكونه الاقي واحد ماشي اعرف انه سعيد احس انه سعيد ..لابد وان تكون له مشية معينه ويهز رأسه ويتمايل ويلاعب حواجبه يغمز بعينه ..يفعل كل هذا ومحدش يفهمه غلط ..الا يفعلها الطفل البرئ في سنواته الاولى فلماذا نكبتها حين نكبر ..ثانية واحده ..طرق على الباب ..افتحه ..ياللروعه هذا هو الرجل الذي انتظره ..شاب وسيم مبتسم جدا كل عضله في جسمه تقولها انا سعيد ..اهلا وسهلا ..ده انا ..يرد السلام ببهجه اكثر ويقول انا سعيد ..يرقص قلبي من الفرحة وانا اسعد انه يعترف بها من اول كلمة يكررها هنا تتغير ملامحه ويصرخ ..انا سعيد من مصلحة الضرائب ..وعاوزينك بقولك عاوزينك ..هنا ابتسم من روعه المفاجأه ..اخيرا افتكرتوني ..ده زعلان منكو زعل انا محضر لكو الفلوس من زمان ياللا بينا ..انزل معاه في سعادة لاني ذاهب الى اجمل مشوار في حياتي ..سأدفع الضرائب من اجل ان يرصفوا الشوارع ويحسنوا الخدمات للناس ..ياسلام على السعادة لامطبات ولاعوادم سيارات حياة سعيدة ياللا ياللا ياسعيد ..

No comments: