Tuesday, June 26, 2007

تيك كير .. ها

تيك كير .. ها

ألا تلاحظوا معي أن الكلام العاطفي والتعبيرات الرومانسية قد زادت الي حد كبير هذه الايام‏..‏ لقد وصلت الي درجة الرطرطة‏..‏ روحي‏..‏ حبيب قلبي‏..‏ نورعيني واحشني ياقمر‏..‏ بأموت فيك‏..‏ باعبدك‏..‏ كل هذا الكلام الجميل لم يكن في قاموسنا اليومي قبل ذلك‏..‏ العجيب ان ذلك الافراط المبالغ فيه في استخدام تعبيرات الحب يأتي في وقت انتهي فيه الحب تماما‏,‏ ولم يعد بين الناس سوي مشاعر الكراهية والحقد والحسد فهل نحاول تعويض ذلك الحب الذي فقدناه بمجرد الكلام عنه فقط‏..‏

ولقد اخترعت لنا ثورة الاتصالات وسائل جديدة في التعبير عن الحب في شكل مسدجات ورنات فتحول الخطاب العاطفي الي عبارات زائفة خالية من المشاعر الحقيقية‏.‏ وعندك مثلا حينما بدأوا يقولون في نهاية المكالمة التليفونية‏..‏ ياللاباي‏..‏ وكأن محدثتي لا تقوي علي فراقي‏..‏ مش قادرة اسيبك انما ياللاباي‏..‏ ثم ظهرت بعد ذلك موضة جديدة‏..‏ وهي ان نقول في نهاية المكالمة برضه سي يو والترجمة الحرفية الي ان نلتقي‏..‏ وكأننا لن نستطيع الحياة الي ان نلتقي‏..‏ ثم ظهرت بعد ذلك قفلة جديدة للمكالمات نقولها بتأثر مهما كانت هيافة الموضوع الذي نتحدث فيه لا إله إلا الله‏,‏ وطبعا يجب ان ارد محمد رسول الله عليه افضل الصلاة والسلام‏..‏

ولكن ما موقعها هنا في المعني‏..‏ ان ذكر الله والرسول شيء جميل في اي وقت طبعا‏..‏ ولكن ياأخواني انا مش مسافر استراليا‏..‏ ولا رايح اعمل عملية جراحية‏..‏ دي بتكلمني‏19‏ مرة في اليوم ونقول لي كده‏!!‏ وخذوا هذه‏..‏ جديدة برضة‏..‏ في نهاية المكالمة بعد السلام وياللاباي وسي يو وخلافه‏..‏ فجأة وقبل ان أهبد السماعة في وشها تقول لي تيك كير‏..‏ هه‏!!‏ مامعني هذا‏..‏ هل هي تكلمني وانا اتسلق جبال الهملايا وخايفة احسن اقع علي جدور رقبتي ؟‏!‏ أم أنني ذاهب في مأمورية للقبض علي جماعة من الارهابيين‏.‏ يعني ايه‏..‏ تيك كير‏!!‏ خللي بالك من نفسك‏..‏ كده في المطلق‏!!‏ من غير اي مناسبة عاوزاني أتيك كير ؟‏!!‏

وظاهرة أخري لفتت انتباهي‏..‏ حينما تتصل بي احداهن فأقول ألو‏..‏ فإذا بها مخضوضة علطول‏..‏ مالك‏!!‏ صوتك مش عاجبني‏..‏ طمنني عليك‏..‏ وأنا لم اقل سوي ألو‏..‏ فأقسم لها اني كويس جدا ومفيش اي حاجة‏..‏ ولكنها تتشكك في كلامي حيث تظنني انني اخفي عليها المصيبة اللي انا واقع فيها‏..‏ فتصرخ مذعورة‏..‏ بليز قول لي‏..‏ ما تخبيش عليا حاجة‏..‏ اية القصة يااخواننا والنعمة ما فيه اي حاجة ولكني اضطر ان اجاري مشاعرها‏..‏ فما دامت هي مخضوضة فيجب ان يكون عندي ما يستوجب الخضة‏..‏ أمال اسيبها تتخص كده علي الفاضي‏..‏ فأرد قائلا‏...‏ مفيش بس عندي شوية انفلونزا‏..‏ فتصرخ مذعورة اكثر‏(‏ مع اني كنت باطمنها‏)‏ وماروحتش لدكتور لحد دلوقت إنت لازم تعمل تشيك آب‏!!‏ لا‏..‏ لا‏..‏ علام تصرخ الولية دي‏!!‏ انا بقول لها عندي انفلونزا عادي يعني‏..‏ مش انفلونزا الطيور‏..‏

وهكذا صرت أري كل من حولي عشاقا غارقين في حب بعضهم بعضا‏..‏ كل الكلام حلو‏..‏.‏ كل اللقاءات حارة‏..‏ حتي اننا لم نكتف بعيد حب واحد في السنة عندنا اثنان والاثنان واحد في فبراير وواحد في نوفمبر‏..‏ أمال نودي الحب اللي عندنا ده كله فين‏..‏ وفي الافراح تجد المعازيم يرقصون ويجاملون العروس والعريس في بهجة وسرور‏..‏ ولكن ما ان تقترب من اي ترابيزة حتي تجدهم يتهامسون فيما بينهم عن قلة الطعام ورداءة نوعياته‏..‏ وأخلاقيات العروس والعريس‏..‏ وما ان تدخل عزاء او تجد المعزين يبكون من فرط التأثير‏..‏ وما ان تقترب من أحدهم حتي تجده يهمس للجالس بجواره‏..‏ سمعت آخر نكتة‏..‏ ويفطسان من الضحك وقد اخفي كل منهما فمه بيده وفي الكافيهات لا اري غير عشاق هائمين‏..‏ ونظرات وتسبيل‏..‏ يارب‏..‏ شوية كراهية بأه‏..‏ الحب مالي البعد‏..‏ اعزائي‏..‏ احبكم جدا‏..‏ قارئا وقارئا وقارئة قارئة‏..‏ ولا تتصوروا كم العذاب الذي اعانيه طول الاسبوع الي ان نلتقي‏..‏ ياللاباي‏..‏ سي يو الاسبوع اللا جاي‏..‏ و‏...‏ تيك كير‏..‏ تيك كير‏

2 comments:

Heart Beat said...

طيب اقولك عزيزي و لا اقول ايه بالظبط ههههههه

اصلي عادة ببدأ كلامي بكده بس بما ان الموضوع عن الافراط في استخدام كلمات معنية هاقولك الموضوع جميل و فعلا ملاحظتك صح و اكيده و ان عن نفسي بستخدم كتير من الكلمات دي يعني هي بقت زي ما تقول كده عادة بس مش مع اي حد يعني اقوله خلي بالك من نفسك و انا مالي ما هو سنه كبير كفايه ياخد باله من نفسه انا بس بقولها للناس القريبة مني و بس.

اشكرك على الموضوع الجميل

Unknown said...

الكلمات دي مش عاده عندك لواحدك
لأ عاده عند ناس كتير
بس مش دي المشكلة
المشكلة ان معظم الناس اللى عندهم العاده دي
بينافقوا
ويوسف معاطي يقصد اننا نبطل شوية منافقة ونظهر اللى جوانا
ثانكس يا لوف ستوري
نورتى التوبيك