Sunday, June 24, 2007

الفانوس السحري

الفانوس السحري

كل العفاريت التي طلعت من المصابيح في أفلامنا‏..‏ سواء لاسماعيل ياسين أو لفريد الأطرش أتوا لأسباب مادية‏..‏ البطل فقير وغلبان‏..‏ وعفركوش هو الذي سينفخ له نفخة‏.‏ فتمطر الحجرة بآلاف الجنيهات علي بطلنا‏..‏ الذي يتحول في غمضة عين الي واحد مش عارف يودي الفلوس فين‏..‏ ولقد فكرت في أن أعيد كتابه فيلم الفانوس السحري في القرن الحادي والعشرين‏..‏ ولكنني وجدت أن عفركوش صار ليس مناسبا للعصر‏..‏

كما أنه لن يستطيع أن يجلب كل هذه الملايين لبطلنا في غمضة عين‏..‏ فالعفاريت حالتها صارت تصعب علي الكافر في بلدنا‏..‏ ولذا فأنا أعمل تغييرا دراميا طفيفا حينما يدعك بطلنا المصباح ويطلع له العفريت‏..‏ فيقول له البطل‏:‏ عاوز كام مليار جنيه دلوقت حالا هنا سيقول له العفريت‏:‏ اشتغل في الحديد واتفرج علي العز اللي ح تشوفه‏..‏ بس بشرط يامستافا انك تصرف كل الفلوس دي في ثلاث سنين بس قوولت إييه؟‏!‏

هنا يقول البطل‏:‏ وأصرف أبوهم كمان هي شغلانة افتح لي كام قناة فضائية ح يخلصوا علي الي ورايا واللي قدامي في ثلاثة أشهر مش ثلاث سنين‏,‏ طيب وأنت كعفريت دورك ايه في القصة دي ياعفركوش انا مش بادعك المصباح عشان يطلع لي خبير اقتصادي‏..‏ هنا يضحك العفريت ضحكته الشهيرة‏..(‏ أنا مش عارف العفاريت بيضحكوا بالطريقة دي ليه بس‏!!)‏ ويقول لي‏:‏ جمد قلبك وفوت في الحديد وأنا اللي ح عفرتلك الأسعار ياموستافا‏..‏

هنا ينظر بطلنا نحو عفريته بيأس واحباط‏..‏ ويقول له‏:‏ طيب ياعفركوش شوف لنا أي لقمة ناكلها زي اللي جيبتهم لاسماعيل ياسين في الفيلم‏..‏ فيرد عفركوش‏:‏ حاضر ياموستافا تاكل ايه‏!!‏ لاحظوا أن اسمي ليس مصطفي ومع ذلك فهو يناديني بموستافا دي عمال علي بطال‏..‏ ماعلينا‏)‏ أنا عاوز فرخة محمرة ياعفركوش‏..‏ هنا يبكي عفركوش ويقول‏..‏ وانفلونزا الفراخ ياموستافا‏..‏ انت مش خايف علي نفسك‏..‏

اقول له بنفاد صبر‏:‏ طيب حتة لحمة ياعفركوش فيرد عفركوش في أسي‏:‏ وجنون البقر ياموستافا‏!!‏ طيب أعمل فيه ايه العفريت ده بأه؟‏!‏ طيب اسمع ياعفركوش أنا عاوز طبق ملوخية أرديحي‏..‏ ورغيفين عيش هنا جلس عفركوش في ارهاق علي الكرسي أمامي‏..‏ وقال لي‏..‏ إنت طلباتك كلها صعبة كده ياموستافا‏..‏ لسه ح أروح اليابان عشان أجيب لك الملوخية‏!!‏ قلت له‏:‏ وايه اللي يوديك اليابان‏..‏ هوه أنا طالب ملوخية سونيك‏..‏

قال عفركوش‏.‏ انت مش دريان بالدنيا ياموستافا مش اليابان خلاص سجلت الملوخية باسمها‏..‏ وبأت من الزراعات الياباني يعني قبل ماتزرعوها عندكوا لازم تاخدوا اذن من اليابان ياموستافا‏..‏ هنا صرخت فيه الملوخية بأت يابانية‏..‏ ازاي‏..‏ دي عندنا من أيام الحاكم بأمر الله يعني من أيام الدولة الفاطمية قال عفركوش‏:‏ ما هو الحاكم بأمر الله‏..‏ كان أصله ياباني ياموستافا‏,‏ قلت له طيب هات لي رغيفين عيش‏..‏ عيش حاف ياعفركوش‏..‏ فآكل عيش حاف‏..‏ وبس‏,‏ ماهي دي آخرتها عامل لي عفريت وطالع لي من المصباح‏..‏ وواخد قر عليك من الدنيا كلها‏..‏

قال عفركوش‏:‏ عاوز العيش امتي يامصطفي؟‏!‏ صرخت فيه امتي ايه انت مش عفريت‏..‏ انفخ لك نفخة ألاقي الرغيفين بأوا في بقي ـ قال عفركوش‏..‏ ده انا عشان أجيب لك الرغيفين دول ح أقف ثلاث ساعات في طابور العيش يامصطفي‏..‏ ارحمني‏..‏ جلست بجواره أتأمله‏..‏ ثم رق له قلبي‏(‏ للعفريت‏)‏ وقلت له‏:‏ أنت ايه اللي حصلك بس ياعفركوش‏..‏ لاعارف تعمل حاجة ولاتجيب حاجة‏..‏ حتي اسمي ماانتش عارفه‏..‏ انت عفريت نيولوك ولا ايه؟ فين العفاريت بتاعة زمان‏..‏ اللي كان لها شنة ورنة العفريت اللي كان لما يقول كلمة لازم ينفذها‏..‏ ياأخي دي كيتي الرقاصة لما بأت عفريتة وطلعت لاسماعيل ياسين كان ليها منظر عنك ايه الفشل اللي أنت فيه ده‏..‏

قال عفركوش‏:‏ معلش ياموستافا‏..(‏ لاحظوا أنه مش فاشل وبس‏..‏ ده مابيسجلش كمان أنا مش لسه قايل له إني ماأسميش مصطفي‏)‏ احنا زمان كعفاريت كنا لما بنطلع لبني آدم‏..‏ كان بيخاف مننا ويغمي عليه ـ دلوقت‏..‏ بأينا احنا اللي بنخاف من البني آدمين اللي بيطلعولنا‏..‏ امسك الشيك ده‏.‏ آخر حاجة معايا‏..‏ روح اصرفه من أي بنك‏..‏ انا بحبك ياموستافا‏..‏ واعطاني الشيك‏..‏ بس عشان انت طيب ياموستا فا ودخل المصباح‏..‏ واختفي تماما من أمامي‏..‏ كتر خيره‏..‏ وهو عمل اللي في مقدرته نظرت الي الشيك والمبلغ مش وحش‏..‏ ولكن‏..‏ ادفعوا لأمر مصطفي وشاطب الأمر ابن الجنيه‏.

2 comments:

Heart Beat said...

طبعا مش عفريت لازم يعمل كده، ده البني ادم دلوقتي بيعمل اكتر من كده يبقى العفريت مش هايضحك علينا و يدينا شيك مشطوب الامر بتاعه.

Unknown said...

ثانكس يا عسل على مرورك وردك
نورت التوبيك