Friday, July 20, 2007

فوزي‏..‏ بتاع زمااان

كتب : يوسف معاطي
فوزي‏..‏ بتاع زمااان

هذه رسالة من صديق‏..‏ انقلها لحضراتكم كما أتت لي دون تغيير أو تعديل‏,‏ يقول فيها‏:‏ الكاتب الجميل الذي أشعر كلما قرأت اسمك علي صفحات الجرائد أو علي أفيشات الأفلام بسعادة غامرة لا أستطيع أن أصفها لك‏..‏ وسعادتي للحق ليست نابعة من متابعتي لكتاباتك أو أعمالك الفنية‏..‏ وانما لمتابعتي فقط لانتشار اسمك وكبر حجمه وبنطه طوال السنوات الماضية ـ دول حتي ساعات بينشرولك صورة كمان جنب المقال‏..‏ ولا تؤاخذني علي عدم قراءة مقالاتك أو مشاهدة أعمالك‏..‏

إنما أنا أسمع انها حلوة‏..‏ فتقبل عذري فلا وقت عندي لأي نوع من أنواع الترفيه‏,‏ فدوامة أكل العيش تجعلنا ندور ونلف حول أنفسنا‏..‏ انت طبعا لم تتذكرني بعد ولك كل العذر كان الله في عونك‏..‏ أنا يابوحجاج أبأه فوزي‏!!!‏ فوزي بتاع زمان‏..‏ زميل التختة في مدرسة أم المؤمنين الابتدائية المشتركة‏..‏ أوعي تقول انك مش فاكرني‏..‏ أحسن أزعل‏!!‏ مش عارف ليه كل اللي بيوصلوا ويتشهروا يابوحجاج بينسوا أصحاب زمان‏..‏ بأه تنسي فوزي‏!!!‏ ده احنا اتمدينا علي رجلينا سوا ياراجل يوم ما ظبطونا في المدرسة واحنا طالعين علي شجرة النبق‏..‏ وفاكر ساندوتشات الفول يا أستاذ ولا نسيتها؟ طيب مين اللي علمك سواقة العجل؟‏!‏ بأه ياسيدي أنا شفت لك صورة من كام يوم منشورة في الأهرام عليا النعمة كأنك لسه قاعد جنبي في التختة في سنة أولي تالت ولا كأن أربعين سنة عدوا ياجدع‏..‏

قعدت أبص لك وأضحك‏..‏ أضحك‏..‏ افتكرت يوم ما اديتك علي قفاك وجريت وانت قعدت تعيط في الحوش‏,‏ أوعي تكون لسة شايل مني يابوحجاج‏!!‏ وافتكرت كمان لما قفلت عليك الحمام بتاع المدرسة من برة وانت قعدت تخبط وتصوت ومحدش كان سامعك‏..‏ كانت أيام حلوة يا أخي‏!!‏ وعلي فكرة المقلمة اللي ضاعت منك وقلبت الدنيا عليها وأبوك رنك علقة سخنة علشان ضيعتها‏..‏

بصراحة أنا اللي أخذتها منك‏..‏ أصلها كانت جديدة كده وعاجباني‏..‏ وفضلت لحد ما خلصنا ابتدائي ضميري بيعذبني وعاوز اعترف لك انما خفت أحسن تجرسني في المدرسة كلها‏..‏ يااااه‏..‏ يا يوسف‏..‏ الواحد لو فتح في الكلام عن الأيام دي مش ح يخلص‏..‏ عموما أنا عارف وقتك يا أستاذ‏..‏ مش ح أطول عليك‏..‏ أنا ياسيدي مش عاوز منك أي حاجة أنا بس حبيت أقولك اني فرحان بيك‏..‏ وأنا دلوقت عندي ثلاثة عيال‏..‏ فتح الله‏..‏ وده ياسيدي اتخرج في الجامعة السنة دي وقاعد في ارابيزي ومش لاقينله شغل وأنا قلت له ياد يافتح الله مش ح يشغلك غير عمك يوسف‏..‏ الوسطانية بأه عفاف‏..‏ دي صوتها حلو قوي‏..‏ أحلي من شرين آه يالليل‏..‏ ياريت لو بس تقعدها مع واحد ملحن ولا منتج زي محروس ده يمكن يعمل لها شريط ولا حاجة ما أنا عارف كلهم حبايبك‏..‏ الواد الصغير بأه مرسي‏..‏ عنده‏15‏ سنة ومش فالح في الدراسة انما تشوفه وهو بيلعب كورة في الشارع يابوحجاج تتخض‏..‏ ماردونا قدامك بيلعب‏..‏ وأنا كنت شفت لك صورة قاعد مع زيدان اللي بيلعب في ألمانيا ده وشايفك محتضنة قوي ما تخليه يشوف الواد مرسي يابوحجاج يمكن ياخده معاه ألمانيا ولا حاجة‏..‏ أنا عموما كاتب لك الجواب ده محبة والله العظيم ولا عاوز منك أي حاجة غير اني اسمع عنك كل خير‏..‏

هوه بس فيه طلب كده‏..‏ المدام عندي أصلها موظفة في وزارة المالية‏..‏ لو عندك حد ينقلها لنا تشتغل في الضرائب ح يبأي جميل عمري ما حاانساهولك‏..‏ وأنا باعتلك صورة من أوراقها والدرجة الوظيفية اللي هي فيها‏..‏ أما بالنسبة لي أنا ياحبيبي عمري‏..‏ أنا مش عاوز أي حاجة أنا طلعت معاش مبكر وسويت معاشي وفتحت قهوة صغيرة كده علي قدي ومستورة والحمد لله بس بتوع الحي مطلعين عيني يا أستاذ‏..‏ لو تليفون صغير منك للحي أو للمحافظة‏..‏ ح تخلص‏..‏ أنا عارف‏..‏ ماكلهم حبايبك‏..‏ وأنا عارف أن انا ليا معزة خاصة عندك وأنا فوزي بتاع زمان‏..‏ والنعمة الشريفة فرحان لك ياخويا يا يوسف كده لوجه الله ولا عاوز من وراك أي مصلحة‏..‏ بالمناسبة ـ وأنا معدي في شارع الهرم لقيت اسمك علي مسرحية لعادل امام‏..‏ بتاعتك دي يابوحجاج؟‏!‏ طيب لو بتاعتك عاوزين بون بتسع أفراد عشان محاسن اخت المدام وجوزها وعيالها‏..‏ عاوزين نتبسط ونتفرج وندعيلك‏..‏ سيبك يابوحجاج‏..‏ كل حاجة في الدنيا دي فانية‏..‏ المحبة اللي بجد‏..‏ هي اللي بتدوم‏..‏
أخوك فوزي بتاع زمان
وعشان تفتكرني‏..‏ أولي تالت‏..‏ مدرسة أم المؤمنين الابتدائية المشتركة

No comments: